RANCANGAN MENGAJAR BERPUSATKAN GURU
RANCANGAN MENGAJAR
Sekolah: SMK Desa Kencana
Subjek: Lukisan
Kejuruteraan
Tarikh: 23.05.2013 Tingkatan: 4 Aktif
Masa : 9.00 Pagi-9.45 Pagi [ 45 Minit]
Kehadirian: 30 Orang
Topik: Unjuran Ortografik
Subtopik :
Pengenalan, pandangan dan unjuran.
Objektif
Pembelajaran :
·
Pelajar
dapat mentakrifkan perbezaan di antara unjuran ortografik sudut pertama dan
ketiga.
·
Pelajar
dapat mentakrifkan perbezaan pandangan sisi, hadapan dan pelan.
Pengetahuan Sedia
Ada
a.
Pelajar
telan mengetahui mengenai asas geometrid an bulatan.
Alat Bantu Mengajar
a. Laptop
b. Projektor
Bahan Bantu Mengajar
a. Video
b. Poweo point
c. Nota Ringkas
d. Dadu
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan
Murid) |
Bahan
/ Nota
|
Set Induksi
10 minit
(9:00 – 9:10)
|
Pengenalan
|
·
Guru
menunjukkan sebongkah dadu.
·
Guru
bertanyakan soalan kepada pelajar.
Apakah yang anda lihat pada bahagian A?
Apakah yang anda lihat pada bahagian B?
Apakah yang anda lihat pada bahagian C?
·
Guru
memberi respon kepada tindakbalas pelajar.
|
BBM
·
Koleksi
soalan
|
Langkah 1
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
Pandangan
|
·
Guru
menerangkan berkaitan pandangan-pandangan yang terdapat dalam Unjuran
Orgrafik :
![]()
Anak panah menunjukkan arah pandangan dalam
unjuran.
·
|
ABM
·
Komputer
·
Projektor
BBM
·
Slide
Power Point
·
Nota
ringkas
|
Langkah 2
15 minit
(9:25 – 9:40)
|
Unjuran
|
·
Guru
menerangkan mengenai sudut unjuran yang terdapat di dalam unjuran ortografik
:
ü
Unjuran
sudut pertama.
ü
Unjuran
Sudut kedua.
ü
Unjuran
sudut ketiga
ü
Unjuran
sudut keempat.
![]()
Rajah
menunjukkan sudut unjuran.
·
Guru
menerangkan mengenai unjuran sudut pertama dan ketiga. Unjuran sudut ini
lazim digunakan di dalam unjuran ortografik.
Kedudukan
unjuran sudut pertama :
![]()
Kedudukan
unjuran sudut ketiga :
![]()
·
Guru
menayangkan sebuah video mengenai pengenalan unjuran ortografik.
|
ABM
·
Komputer
·
Projektor
BBM
·
Slide
Power Point
·
Nota
ringkas
·
Video
|
Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
|
Rumusan
|
·
Guru
membuat rumusan bagi topik unjuran ortografik.
·
Guru membuat kesimpulan mengenai topik unjuran
ortografik dan meminta seorang pelajar untuk membuat rumusan hasil
pembelajaran yang diperoleh pada hari
ini.
·
Guru meminta pelajar untuk membaca subtopik
seterusnya dalam unjuran ortografik.
·
Guru menamatkan kelas dengan memberikan
kata-kata hikmah kepada pelajar.
|
ABM
·
Komputer
· Projektor
BBM
·
Slide
Power Point
·
Nota
ringkas
|
Refleksi
Langkah Pembelajaran
RANCANGAN MENGAJAR BERPUSATKAN GURU DAN PELAJAR (PILIHAN)
Langkah Pembelajaran
RANCANGAN MENGAJAR BERPUSATKAN PELAJAR
RANCANGAN MENGAJAR
Sekolah: SMK Desa Kencana
Subjek: Lukisan
Kejuruteraan
Tarikh: 27.05.2013 Tingkatan: 4 Aktif
Masa : 9.00 Pagi-9.45 Pagi [ 45 Minit]
Kehadirian: 30 Orang
Topik: Unjuran Ortografik
Subtopik :
Pengenalan, pandangan dan unjuran.
Objektif
Pembelajaran :
·
Pelajar
dapat mentakrifkan perbezaan di antara unjuran ortografik sudut pertama dan
ketiga.
·
Pelajar
dapat mentakrifkan perbezaan pandangan sisi, hadapan dan pelan.
Pengetahuan Sedia
Ada
a.
Pelajar
telan mengetahui mengenai asas geometrid an bulatan.
Alat Bantu Mengajar
a. Laptop
b. Projektor
Bahan Bantu Mengajar
a. Video
b. Poweo point
c. Nota Ringkas
d. Dadu
e. Bongkah
f. Kertas
g. Pensil
h. Pemadam
i.
Pembaris
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan
Murid) |
Bahan
/ Nota
|
Set Induksi
10 minit
(9:00 – 9:10)
|
Pengenalan
|
·
Pelajar
diberikan sebiji dadu.
·
Pelajar
diberikan soalan oleh guru berkaitan :
Apakah yang anda lihat pada bahagian A?
Apakah yang anda lihat pada bahagian B?
Apakah yang anda lihat pada bahagian C?
·
Pelajar
memberikan tindakbalasa.
|
BBM
·
Koleksi
soalan
|
Langkah 1
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
Pandangan
|
·
Pelajar
diberikan sebuah bongkah seperti berikut:
![]()
·
Setiap
seorang perlu menghasilkan pandangan sisi, hadapan dan pelan seperti bongkah
yang diberikan.
|
BBM
·
Nota
ringkas
·
Bongkah
|
Langkah 2
15 minit
(9:25 – 9:40)
|
Unjuran
|
·
Pelajar
melukis pandangan bongkah mengikut unjuran sudut ketiga. :
![]()
Contoh
unjuran sudut ketiga
·
Pelajar
menghasilkan lukisan unjuran.
·
Setiap
pelajar melakukan proses pembentangan berdasarkan lukisan yang dihasilkan
·
|
BBM
·
Nota
ringkas
·
Kertas
·
Pen
·
Pensil
·
Pemadam
·
Pembaris
|
Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
|
Rumusan
|
·
Pelajar
mendengar komen dan pandangan dari
guru.
·
Pelajar memberikan tindakbalas.
·
Pelajar
mendengan rumusan dari guru berkaitan akitviti yang dijalankan.
|
|
Refleksi
RANCANGAN MENGAJAR
(Berpusatkan Guru dan Pelajar)
Sekolah: SMK
Desa Kencana
Subjek: Teknologi Kejuruteraan
Tarikh: 13.05.2013 Tingkatan:
4 Aktif
Masa : 9.00
Pagi-9.45 Pagi [ 45 Minit]
Kehadirian: 30 Orang
Topik: Cara-cara mereka bentuk.
Objektif Pembelajaran :
·
Pelajar dapat membuat permodelan berdasarkan sesuatu masalah
·
Pelajar dapat membuat penilaian peda model yang dibina
Pengetahuan Sedia Ada
a.
Pelajar-pelajar telah belajar mengenai proses-proses yang
terlibat dalam mereke bentuk produk di dalam pembelajaran sebelumnya.
Bahan Bantu Mengajar
a. Slide
b. Keratan Video
c. Nota Ringkas
d.Telur
f. Gam.
g. Solitip
h. Gunting
i. Kertas Mahjung
j. A4
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minutes
|
Permulaan
Untuk memberi gambaran
awal kepada pelajar mengenai
Cara-cara mereka bentuk
|
Guru mempertontonkan satu keratan video berkaitan dengan pembelajaran pada hari
tersebut.
Guru meminta pendapat pelajar berkaitan dengan
video yang telah ditonton melalui kaedah soal jawab keseluruhan kelas.
1.
Apa yang anda dapat
perhatikan daripada video yang anda tonton?
2.
Berikan pendapat anda
mengenai punca sesuatu rekabentuk itu dibuat?
Guru menjelaskan perkaitan video yang ditonton
dengan aktiviti pembelajaran yang akan dilaksanakan pada hari tersebut.
Pelajar menonton keratan video
yang ditayangkan oleh guru.
Pelajar menjawab soalan yang diberikan oleh guru dengan memberi pendapat
atau idea masing-masing terhadap video yang ditonton.
|
ABM:
Keratan video
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Imbasan topik Proses Mereka bentuk produk
Proses Rekabentuk:
Ø Situasi atau masalah
Ø Menjadikan masalah itu jelas
Ø Mendapatkan dan memikirkan idea
Ø Mendapatkan penyelesaian dan perincian
Ø Membuat dan memodelkan penyelesaian masalah
Ø Menguji rekabentuk atau penyelesaian
|
Guru membuat imbasan mengenai topik pembelajaran sebelum
ini dengan meminta pelajar untuk
menjawab soalan mudah berkaitan dengan
susunan yang betul bagi Proses Reka bentuk berpandukan slaid pembelajaran.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk mengetahui tentang
pendapat/idea pelajar berkaitan keperluan manusia dalam kehidupan seharian.
Guru memberi rumusan terhadap jawapan yang diberikan oleh
pelajar.
Pelajar memberikan jawapan apabila
diminta oleh guru untuk menjawab soalan berdasarkan nota pembelajaran yang
telah diberikan pada kelas sebelum
ini.
Pelajar yang dipilih memberikan idea dan pendapat masing-masing berkaitan
dengan keperluan manusia dalam
kehidupan seharian.
Pelajar diminta mencatat isi
penting pembelajaran
|
ABM
·
Komputer
·
Projektor
BBM
·
Power point.
·
nota ringkas
|
Langkah 2
( 20 minit )
|
Mengaplikasikan dengan
membuat permodelan berdasarkan isi berikut:
Ø Situasi atau masalah
Ø Mendapatkan dan memikirkan idea
Ø Membuat dan memodelkan penyelesaian masalah
|
Guru memberikan tag nama kepada setiap pelajar dan meminta pelajar memakai tag nama yang disediakan sepanjang
aktiviti dijalankan.
Guru meminta pelajar untuk
membina tiga kumpulan iaitu mengikut warna pada tag nama masing-masing untuk melakukan aktiviti kumpulan yang
terdiri daripada 6-7 orang ahli dan duduk dalam bulatan.
Guru meminta setiap
kumpulan untuk melantik seorang ketua.
Guru meminta wakil setiap
kumpulan untuk mengambil peralatan yang diperlukan untuk melaksanakan
aktiviti “Creative Design” di
hadapan kelas.
-
Kertas mahjung.
-
A4
-
Telur
-
Solitip
-
Gunting
Guru memberikan penerangan
dan arahan mengenai aktiviti yang akan dilaksanakan.
-
Pertandingan Creative
Design peringkat kelas 4 Aktif
-
Setiap kumpulan perlu mereka bentuk model yang boleh
menyelamatkan telur daripada pecah apabila dilepaskan dari tingkat tiga berdasarkan
masalah yang diberikan dalam masa 10 minit.
-
Setiap kumpulan diminta untuk menyediakan bahan untuk
dibentangkan di dalam kelas menggunakan kertas mahjung yang disediakan.
Isi pembentangan:
1.
Nama produk
2.
Ciri-ciri reka bentuk
3.
Kelebihan produk
Muzik dipasang semasa aktiviti dilaksanakan
Pelajar memakai tag nama yang diberikan oleh guru.
Pelajar membentuk kumpulan
masing-masing mengikut warna tag nama
dan duduk dalam bulatan.
Pelajar melantik ketua dalam kumpulan masing-masing.
Pelajar menghantar wakil setiap kumpulan untuk mengambil peralatan yang
diberikan oleh guru.
Pelajar mendengar arahan yang diberikan oleh guru dan melaksanakan
aktiviti dalam kumpulan mengikut masa yang telah ditetapkan.
Pelajar menyiapkan model rekabentuk meja berdasarkan hasil kerja
kumpulan.
Pelajar menyediakan bahan untuk dibentangkan dihadapan kelas mengikut
isi-isi yang diminta.
|
ABM
-
Kertas mahjung.
-
A4
-
Telur
-
Solitip
-
Gunting
|
Langkah 3
(10 Minit)
|
Membuat
penilaian pada model yang dibina.
Aspek Penilaian:
-
Reka bentuk
-
Kerjasama
Pembentangan
|
Guru meminta pelajar untuk
bersedia untuk membuat pembentangan hasil akhir produk dan meminta kumpulan
lain untuk menilai hasil kumpulan yang membentang.
Guru memberikan masa
tidak lebih daripada 3 minit untuk
setiap kumpulan membentangkan hasil produk.
Guru membuat penilaian
hasil produk daripada setiap kumpulan
dan memilih hasil rekaan produk terbaik.
Guru menyampaikan hadiah berupa hamper kepada
pemenang dan hadiah penghargaan buat pelajar yang lain.
Pelajar bersedia untuk membuat pembentangan mengikut kumpulan bersama
hasil produk dan bahan pembentangan.
Pelajar membentangkan hasil produk tidak lebih daripada 3 minit.
Pelajar membuat penilaian terhadap
rekaaan hasil produk kumpulan yang membentang.
-
Kumpulan 1 dinilai oleh kumpulan 3
-
Kumpulan 2 dinilai oleh kumpulan 1
-
Kumpulan 3 dinilai oleh kumpulan 2
Pelajar menerima hadiah
daripada guru hasil daripada kerja yang dilaksanakan.
|
ABM
·
Kertas Mahjong.
·
Hasil produk
|
Penutup
5 minit
|
·
Merumuskan isi kandungan.
|
Guru membuat kesimpulan mengenai aktiviti yang dilaksanakan dan meminta seorang
pelajar untuk membuat
Pelajar mengambil bahagian dalam maklum balas yang diminta oleh guru dan
seorang wakil
|
|
Refleksi
-
No comments:
Post a Comment